mandag 8. november 2010

Livet i campen

Hmm… Jeg mener å ha nevnt at India er et eventyr. Og eventyr er jo kjedelige om de bare er vakre. Så for å gjøre opplevelsen komplett har jeg nå også fått litt av det ikke-vakre. For å være ærlig har de to første nettene i campen her i Lalsot vært nokså tøffe. Jeg kan leve med at elektrisiteten kommer og går akkurat som den vil (jeg trodde den var her fast på kvelden og natten, men det stemmer ikke. To timer den ene dagen, seks den neste osv….) Jeg kan også leve finfint med kalddusj og håndvask av klær, kaldoppvask av tallerkner og kopper og generell lav standard. Men jeg er ikke så glad i fuglene som bor i taket på rommet mitt. Jeg synes rett og slett det er nokså uhygienisk. Om natten kommer de inn og flakser (har noen fått inn fugler noen gang? Vet dere hvor desperate de høres ut? Og hvordan de skitner til?) og krafser, og jeg gjemmer meg inni soveposen og prøver å ikke bekymre meg for om de kommer til å fly inn i myggnettingen og tvinne seg og meg fast… Jeg prøver også å holde meg til teorien om at det bare er fuglene som krafser sånn, og ikke rotter, men jeg tør ikke se etter. (Mamma, du bør kanskje bare hoppe til neste avsnitt.) De som har turt, har fått bekreftet mistanken, og en av de andre her fant en rotte i sekken sin da hun skulle åpne den. Flere har nå satt ut feller – men siden vi er i hindiland er det bare bur som fanger dem, og så blir de satt ut igjen… Og rottegift skal vi i hvert fall ikke ha noe av!

Ellers er livet i campen hyggelig! Mrs Manjou er altmuligdamen som kommer med klut og bøtte når jeg trenger å vaske gulvet (ofte!) og som også sitter i kafeen, der vi kan kjøpe vann og litt snacks ved måltidene. Ellers er også alle andre som jobber her veldig hjelpsomme. Da jeg nevnte at toalettet mitt lekker utover hele gulvet, kom de og tapet et rør – det hjalp ikke det dugg, men de prøvde, i hvert fall. Og de har også prøvd å tette et par av glippene mellom taket og veggen med noen jutesekker. Men fuglene finner veien gjennom andre hull, uansett.

I dag har vi vært og sett på de ulike skolene der vi skal undervise, og etterpå fordelte vi hvem som skulle hvor. Vi er stort sett to frivillige på hver klasse, så jeg tror det skal gå bra. Blir veldig gøy og spennende å komme i gang! Skal prøve å holde dere orientert om hvordan det går, hvis strøm- og internettforholdene tillater det…

Nok en gang – SMS-er settes stor pris på! Og eposter, facebook etc. Savner dere alle mucho!!
 Huset jeg deler med en hyggelig dame fra England, x antall fugler, forhaapentligvis ikke altformange rotter, og et utall insekter av ymse slag...

 Rommet mitt... Hyggelig... Proever aa dekke til saa mye som mulig saa dyrene ikke kommer til...

 Nina: Noe til neste utgave av "Farer og feller paa badet"?

Ricci laerer oss hindi

 Typisk lunsj / middag: chapatti, dal, potetgreier og ris. Godt!

 Noen av de frivillige paa min gruppe i middagssalen.

 Smaatroette og klare for morgenyoga i fellesrommet.

 Mrs Manjou styrer kafeen (det er den kisten der) og alt annet husholdsgreier.

 Nabolaget like utenfor leiren. Her bor folk de kaller "snake charmers", som jeg forstaar er en slags fattig lavkaste. De er virkelig fryktelig fattige. 
Skolebussen som hentet oss da vi ankom leiren, og som ogsaa kjoerer de frivillige rundt paa skolene. (Er dette bildet litt dratt? Usikker paa hva som har skjedd her...)
Noen av de hjelpsomme folkene som jobber her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Totalt antall sidevisninger