mandag 15. november 2010

Herlig helg i Bundi

Åååh, så godt det var å komme seg bort fra leiren for helgen! Ikke det at det ikke er hyggelig her, for så vidt, men jeg har problemer med å forsone meg med at det må være så mange rotter, og det føltes veldig godt å bare forlate problemet for noen dager. Sammen med fire andre fra min ”gruppe” (det vil si folk i alderen +, som ankom India samtidig som meg) dro jeg til Bundi, en landsby ca 4-5 timers kjøretur (kommer an på antall kuer osv i veien) fra leiren. Vi tok ”taxi”, dvs betalte noen fra landsbyen til å kjøre oss, det ble minimalt dyrere enn buss og maksimalt mye mer komfortabelt. (I den grad komfortabelt kan brukes om å ferdes på veiene her, som ifølge en bereist person i gruppen ikke står tilbake for de utbombede veiene i Kambodsja hva humper og hull angår.)
            Det sto om Bundi i guideboken til en av mine medreisende at å reise dit var å ta en tur tilbake til middelalderen, og det stemte virkelig. I bodene på markedet satt folk og malte korn for hånd, slipte kniver, vevde og sydde sarier på singer-maskiner av typen vi bare bruker til pynt i Norge. (De stammer fra middelalderen, gjør de ikke?)
            Det beste med helgeturen var kanskje likevel losjien. Vi tok inn på et finfint haveli, der de bare hadde dobbeltrom ledige, men åh, vi unnet oss hvert vårt dobbeltrom og veltet oss i luksus; rene lakener, opptil flere varme dusjer fra ordentlig dusjhoder, ikke bare bøtter, og forholdsvis dyrefrie rom. Åh, fantastisk! Riktignok var haveliet uten strøm den første kvelden, men herregud, jeg reiser da ingen steder lenger uten hodelykt! Ikke engang til matsalen her i leiren…
            Maten var også bare helt fantastisk. Men mat bør få et eget kapittel – så mer om den siden (tror jeg, da!)Legger ved noen bilder av blant annet det gamle fortet vi besøkte på lørdagen, som jeg ikke husker hva heter akkurat nå og som jeg ikke vil bruke ti minutter på å google (ja, internettet er treeegt her!), men det er i hvert fall Bundis store turistattraksjon, men var likevel herlig fritt for turister; dette må være off-season – dessuten tror jeg kanskje ikke så mange legger turen akkurat til denne lille landsbyen, uansett. Men det burde de! Bundi kan anbefales på det varmeste til alle som skulle komme til å rote seg bort i denne delen av Rajasthan.
 Fine fortet i Bundi
 Fortsatt fortet, Bundi
 Inngangspartiet. Hvorfor dette bildet valgte aa legge seg sidelengs, aner jeg ikke....

 Damene baerer ved, vann og alt mulig annet paa hodet akkurat som i Afrika. Beklager, folkens, her maa dere vri hodet. Innlastingsproblemer...
 Aaah, luksus! Stort rom! Ren seng! Stroem!

 Armbaand ble laget for haand over smaa "griller" paa markedet.

En vever paa markedet, som vevde nydelige sjal og saristoffer.           



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Totalt antall sidevisninger