fredag 5. november 2010

Foerste uke i India

Hei!

Omsider har jeg faatt anledning til en liten halvtime paa internett! Befinner meg for tiden i Agra, kommer rett fra Taj Mahal, som i morgentaaken virkelig saa ut som en bygning paa vei ut av en droem. Men som med saa mange andre turistmagneter - det var ikke den samme stille roen der som jeg kanskje forestilte meg utfra bilder jeg har sett. Men imponerende er likevel bare fornavnet...!

Ro er foroevrig noe det har vaert lite av denne uken i India! Jeg har vaert saa utrolig heldig aa ankomme under feiringen av Diwali, indernes kanskje stoerste hoytid. Alle husene, hyttene, bodene paa markedet, butikkene, hotellene, tuk-tukene - alt er pyntet med blomster og lyslenker som faar vaare julepyntede hus til aa fremstaa som noksaa stusslige. Og det har vaert et liv uten like i gatene. Jeg har aldri sett paa maken! Veibanen deles av kuer, kameler, hestekjaerrer, tuktuker, biler, mopeder, syklister, fotgjengere, hunder, griser, aper, (selv om de foretrekker hustakene) - og tuten er minst like viktig som gasspedalen ikke bare for aa komme seg frem, men for aa overleve...

Til alle som lurer: litt info om opplegget. Jeg reiser altsaa med en organisasjon som heter Idex (gjennom Atlantis i Norge). Jeg ankom Delhi natt til tirsdag, og ble som avtalt hentet paa flyplassen av Idex' utsendte Mohan, som kjoerte meg til et hotell der jeg tilbrakte resten av natten. Neste morgen moette jeg flere som skal paa samme prosjekt som meg: to damer fra Danmark, noen fra Tyskland og noen fra Sveits. Sammen tok vi buss til Jaipur, der vi jeg ble installert hos verdens nydeligste vaertsfamilie sammen med to andre. De var fantastisk snille med oss, ga oss nydelig hjemmelaget mat og pratet masse med oss - og jeg kan ikke vente med aa vise dere bildene vi tok av oss da jeg fikk proeve en av vertinnens nydelige sarier! (Ah, den aldri helt fravokste prinsessedroemmen!) (Jeg faar dessverre ikke lagt inn bilder paa denne pc-en.) I Jaipur har vi hatt introduksjonskurs - litt om India, om hindi, hinduisme, kvinners situasjon osv, som forberedelse til arbeidet vi skal gjoere naar vi kommer til Lalsot, der de neste ukene skal tilbringes med aa undervise barn i engelsk og matte - i tillegg til sightseeing og fritid til aa gaa paa markedet og drikke chai paa egenhaand.

Aa, tiden min renner ut, men Jaipur var fantastisk, et eventyr!

Naa gaar turen altsaa til Lalsot, der de neste ukene skal tilbringes. Jeg er fryktelig spent paa hvordan det skal gaa med undervisningen, som begynner allerede paa mandag...!

Jeg skriver mer ved anledning!

Savner dere alle der hjemme, men savner ikke egentlig november i Norge... her er temperaturen finfin..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Totalt antall sidevisninger