søndag 21. november 2010

Jaipur igjen

Aah, saa er nok en helg over! Denne gangen gikk turen igjen til Jaipur, hvor vi riktignok har vaert foer - men byen har masse aa by paa, og saa ligger den herlig naer Lalsot, bare tre humpete kjoeretimer unna, og det er jo veldig hendig, da!

Jeg er ingen stor shopper, men i gaar fikk virkelig rupiene ben aa gaa paa. Eller loepe. Jeg brukte mer paa en dag enn jeg har gjort paa tre uker... Men det var verdt det! Besoekte et fabrikkutsalg som solgte alt mulig innen tekstiler - tepper, duker, klesstoffer, sengetepper etc - og utvalget var fantastisk, og det virket faktisk som om noe av det hadde noksaa god kvalitet. (DET er ingen selvfoelge her i India. Det meste faller fra hverandre etter noen dagers bruk, det vaere seg om det er fargene paa klaerne som renner av i vask, eller kulepennen som bestemmer seg for ikke aa vaere en enhet lenger.)

Det meste av dagen gikk med i fabrikkutsalget, siden vi er en gruppe paa ni som reiser sammen - da gaar alt noksaa langsomt, men vi rakk en tur innom et tempel som kalles Monkey Palace, paa grunn av alle apene som bor der, paa kvelden, og det var nydelig aa se solen gaa ned fra hoyden tempelet ligger paa.

I dag har vi vaert i City Palace, som paa en maate er "slottet" her i Jaipur, og deretter innom Lakshmi Temple,altsaa  tempelet til guden Lakshmi, som er guden for velstand og penger. Begge deler var fint aa faa med seg, og deretter var det bare aa faa i seg lunsj og komme seg til taxiene som kjoerte oss hjem. Nok en uke med undervisning staar for doeren, det foeles litt tungt, for det er faktisk ganske hardt arbeid,  men dagene gaar saa utrolig fort, og jeg laerer masse i hver eneste undervisninstime, synes jeg - saa jeg tror uken kommer til aa fly! Satser paa at vaeret vi hadde i Jaipur holder seg - vi har nemlig hatt en straalende helg, og ikke antydning til det triste vaeret vi hadde tidligere i uken. Morgenene og kveldene er kjoerlige, da maa man ha en lett jakke eller sjal paa - men etter hva jeg hoerer kan jeg ikke akkurat klage paa det, med tanke paa hvordan dere har det i Norge...?
En klem til alle som leser bloggen min, og to til alle som kommenterer. Blir saa glad naar jeg vet at dere foelger med meg :-)



Reisefoelget paa City Palace. Hoydebildene legger seg visst alltid paa skraa, skal slutte aa ta dem. (To my English speaking readers: I'm sorry about the pictures that are turned sideways - something is wrong with the uploading, but I can't figure out how to fix it... )

Hotel Paradise Inn. Rene og pene rom til 450 rupies natten. Noen av reisefoelget syntes jeg, og noen andre av oss, var litt raaflotte som forlot det moekkete nabohotellet som vi egentlig hadde booket. Der tok de bare 300 inr per natt. Men jeg syntes det var verdt det for ikke aa foele meg besudlet etter et opphold paa rommet....

Rikke mater / skremmer apen

Solnedgang over Jaipur

Camille, Rikke og Anisia utenfor Albert Hall i Jaipur

4 kommentarer:

  1. Hei, Rikke! Det virker som om alt har tatt seg opp for deg, det er jeg glad for! Skulle gjerne ha vært med deg på shopping i det tekstilutsalget, forresten, men må nok nøye meg med IKEA. Planlegger innredning av leiligheten på Mallorca. Var hos Ole og Bono lørdag, vi gikk tur og koste med Bono (og jeg fikk hilse på den aldeles vidunderlige lille Amanda! Sukk!) i etasjen under! (Bikkje, altså, for den som ikke vet det!)Så lagde vi lunsj med kyllingsalat, veldig hyggelig! Stille for Ole når Rikke er borte! Skal passe Bono fra søndag til fredag, drar innom og henter ham søndag hos Ole. Ellers ikke veldig kaldt her, noen få kalde, bittelitt snø, håper det ikke kommer mer! Håper været hoder seg bra hos deg, man skal jo ikke fryse i India! Stor klem Eva

    SvarSlett
  2. Hei, Eva!
    Aa, du ville likt tekstilutsalget, jeg skulle veldig gjerne hatt deg med dit!! Og ja, det er vel litt stille for Ole naar jeg ikke er der og kan mase paa ham - jeg har bedt ham nyte det saa lenge det varer ;)
    Tusen takk for at du er saa behjelpelig med Bonopassing, det kommer virkelig godt med! Hvilke farger satser du paa i den nye leiligheten paa Mallorca? Bare i fall jeg skulle komme over noe...
    Kjempekoselig aa hoere fra deg! Stor klem! :o)

    SvarSlett
  3. Hei! Ser deg for meg i klasserommet, med ungene som ligger på gulvet og forsøker å skrive på hullete, fuktige ark. Så flott at du og andre som deg orker dette tilsynelatende håpløse arbeidet! Det synes for meg som om det kanskje hadde vært like greit for deg å satse på muntlige aktiviteter med dem, fått dem til for eksempel å lage såkalte "flashcards", små kort med bilde på ene siden og ord på andre siden, for å få inn vokabular. For eksempel "rat", "food", "trap"osv, for i neste omgang å knytte disse substantivene (heter det det lenger!!) sammen med verb: "Hate", "love" + i neste omgang pronomener "I you he she osv. Da kan dette knyttes sammen av dem selv, de kan leke med hverandre og skrive setningene de har sagt muntlig etterpå, for så å lese dem høyt i klassen. Lett å finne på litt morsomme ting her. Vanskelighetsgraden kan varieres for forskjellige nivåer. Egentlig burde dere hatt små tavler og kritt, det hadde passet bedre for folk som sitter med beina i kryss på gulvet.
    Leiligheten skal gå i sandfarge og sjøgrønt, lys sand, grønnturkis, farger fra calaen og sanden og vannet. Skal kle to rammemadrasser på 80 cm med strie/lin, litt grovt, sette dem i vinkel med store puter i ryggen, så får vi to ekstra sengeplasser i stua. De skal være så høye at jeg kan bruke dem til spisebordet, slik at det blir bare en sofagruppe der. Stilen skal være orientalsk/marokkansk, det passer godt i et land med sterk maurisk innflytelse, synes jeg! Skal en tur innom IKEA og titte litt på fredag, der har de tross alt en god del, i alle fall av sengetøy og slikt.
    Klem Eva

    SvarSlett
  4. Synes det er spennende å følge med på bloggen, men misunner deg ikke. Kan ikke utstå rotter. Men tekstilverkstedene skulle jeg gjerne besøkt!
    Blir nesten opprørt når jeg leser om undervisningen. Alle barn trenger en god skole! Stå på videre!
    Klem fra nina

    SvarSlett

Totalt antall sidevisninger